IJsland en de Faroer 2018 week 6

29 juni 2018 - Brovst, Denemarken

Zaterdag 23 juni – Eidi naar Vestmanna – bewolkt, af en toe zon, in de middag soms motregen.
Het is droog als we wakker worden. Ook de wind is afgenomen en in de camper is het niet koud. Het is dan ook al 9 uur als we opstaan. We bakken broodjes, drinken koffie en doen daarna de noodzakelijke plichten als toilet afgieten, water verder bijvullen, uitkloppen etc. We gaan wandelen maar Tineke raakt in gesprek over het leven op de Faröer met de buurvrouw. Hun hond vermaakt ondertussen Peter of andersom; het is in ieder geval een leuk beest. Daarna maken we een verstapping over de kliffen. De zon gaat zowaar schijnen en we schieten foto’s van de Faröer in de zon. Tineke vindt plukjes schapenwol die heel vet zijn, geen wonder dat de truien waterdicht zijn. Bij terugkomst vragen we aan de buurvrouw waarom de schapen nog niet geschoren zijn. Normaal gesproken hadden ze inderdaad al geschoren moeten zijn maar het is de afgelopen weken slecht weer geweest en dit weekend werd er storm voorspeld. Er is een “kofferbaksale” op de camping en ook zijn er leveranciers met allerlei camping producten. We worden uitgenodigd om vanavond mee te eten maar besluiten om nog wat van de Faröer te gaan zien. Daar kwamen we tenslotte voor, nou ja, vanwege de korting eigenlijk. We rijden naar Vestmanna waar we neerstrijken op de camping. Iedere plaats is voorzien van 4 ogen op de hoeken. Caravans en campers dienen in de winter hieraan vast gemaakt te zijn met sjorbanden ivm verzekering; het kan hier af en toe waaien schijnt. Na de lunch lopen we via de haven naar het dorp. Het informatiecentrum dat we binnengaan is eigenlijk meer een souvenirshop maar Tineke doet er nog wel een paar “vilt-ideeën op”. Het stadje is zelf niet zo groot. Gebouwd tegen de heuvels stroomt er water langs, naast en onder de huizen door naar beneden in het fjord. Om half vijf zijn we weer terug in de camper. We eten vanavond pasta met ui, spinazie en tomaat. Na de afwas regent het weer zodat we ons beperken tot breien, lezen en gitaarspelen. Vandaag gereden 54 kilometer

Zondag 24 juni – Vestmanna naar Torshavn en inschepen op Norrona – regenachtig
Het heeft lekker doorgeregend vannacht maar bij het opstaan lijkt het wat droger te worden. De temperatuur is niet onder de 15 graden gedaald. We kunnen weer van winterstand naar zomerstand omschakelen. Het is ons laatste dagje hier en omdat we “gratis” stroom hebben laden we alles op wat er op te laden valt. Daarna ontbijt. Eigenlijk hebben we geen plannen om de Faröer verder te bekijken anders dan de route naar Torshavn terugrijden. We kunnen wel van hot naar her over het eiland crossen en alles fotograferen maar de Faroer verdient beter. We hebben gewandeld, met de locals gesproken en het is echt prachtig. We doen weer een rondje opruimen terwijl het buiten droog is en een aangename temperatuur van 14 graden. We vertrekken van de camping en stoppen om nog diesel te tanken. Volgens ons is het goedkoper dan in Denemarken (tenzij de prijs tov 4 weken geleden omlaag is gegaan). Daarna rijden we de toeristische route. Het begint weer te regenen en het zicht wordt minder dan 50 meter. We gaan de berg op en rijden over het eiland. Ongetwijfeld prachtige vergezichten maar niet voor ons. Tineke kijkt mee op de weg want voor je het weet is er een schaap (of een steen die op een schaap lijkt). We maken een tussenstop maar ik verkijk mij door het slechte zicht op de P. Blijkbaar is de weg ondertussen een aantal maal geasfalteerd en er is een flinke opstaande rand. Er af was geen probleem al stuiterde het inventaris een beetje. Nou ja, eerst maar lunchen. Na de lunch verkent Tineke waar de beste plek is om er op te komen en staat ook buiten om eventueel verkeer te waarschuwen want uiteraard was de plek wat onoverzichtelijk. De camper doet het echter prima en we staan snel weer met 4 banden op de weg. Daarna vervolgen we onze weg naar Torshavn. Om half twee staan we midden in het centrum aan de haven op de P. Tijd voor koffie! Het wordt ook steeds lichter en de zon lijkt ieder moment te kunnen doorbreken. Dat doet de zon maar tegelijkertijd blijft het ook regenen zonder dat er een regenboog valt te bekennen is. Nou ja, je wordt er in ieder geval binnen enkele ogenblikken behoorlijk nat van. We wandelen een uurtje door Torshavn waar alles op zondag dicht is. Tijd om op te drogen, te lezen en te knutselen. Tineke haalt aan het eind van de middag een reuzenpizza die we lekker in de camper opknabbelen. Zelfs de afwas kunnen we niet laten dus die doen we ook. Daarna rijden we naar de veerterminal waar we om 7 uur in de rij aansluiten. Te vroeg maar nu kunnen we lekker koffiezetten in de rij. Het blijft regenen en de camper koelt af. We vermaken ons met lezen en als de Norrona om 22:30 binnen is, met kijken of de rij al gaat rijden. Dat duurt langer dan verwacht en pas om 0:30 rijden we het schip op. Om 1:15 varen we uit, bijna 2 uur later dan gepland. Wij duiken ons bed in. Vandaag gereden 41 km
Bijna 3 dagen op de Faröer en 149 km gereden hier.

Maandag 25 juni – Norrona, dag op zee
We hebben een rustige korte nacht met weinig deining. Lekker geslapen. Om 8 uur zitten we aan het ontbijt dat weer overvloedig is. We drinken in de hut koffie omdat de automaat-koffie op de boot niet te drinken is. Daarna vallen de oogjes toe en snurken we nog anderhalf uur. Fris als een hoentje beginnen we aan het middagprogramma. Nou ja, programma. Lezen, thee drinken, scheren, voetbal kijken. Buiten is het droog, maar het zicht heiig en de golven vlak. We zijn de Shetland eilanden voorbij en richten de koers op Hirtshals. In de loop van de middag wordt het zonnig en is de temperatuur buiten ook lekker. We gaan weer verder met waar we gebleven waren: thee drinken, lezen, biertje, boot rondwandelen, totdat het tijd is voor het buffet. Daar eten we ons weer rond aan allerlei lekkernijen en gaan dan verder met koffie, lezen, tv kijken. En voor je het weet is de dag om. Morgen vroeg op.

Dinsdag 26 juni – Hirtshals – Brovst, Tranum Klit – zon 23 graden
Om 6 uur gaat de wekker met Shaun de Sheep. Vrolijk wakker worden dus. Een half uur later zitten we aan het ontbijt. We eten ons dit keer niet klem, een beetje maar.  Nog even douchen, koffie in de hut en dan moeten we de hut uit. Noodgedwongen nog een uur rondhangen, maar als we aan dek gaan zitten blijkt het daar eigenlijk best aangenaam. Om even voor half negen lopen we Hirtshals binnen en kunnen we naar de camper toe. Een half uur later mogen we van boord en rijden we zonder enige controle Denemarken binnen. Eerste doel is een supermarkt. Daar wisselen we meteen naar korte broek. Wat een lekker weer. Daarna volgt nog een koffiestop op een P. We hebben een camping uitgekozen vlak bij zee en rijden bij aankomst eerst door naar de kust. Het blijkt dat je met de camper het strand op kan en na even dubben doen we dat dus ook. Daar staan we dan, stoeltje ernaast, alles bij de hand, wat wil een mens nog meer. Na de lunch gaan we terug. Het strand is geen probleem, maar 4 meter voor het asfalt lopen we vast. Schep erbij, rijplaten eronder en we komen 2 meter verder. Er komt meteen een Deen aangereden die wil helpen door te slepen maar helaas hebben we geen sleepkabel. Lesje voor de volgende keer. Tineke schept nu nog een keer en legt weer de rijplaten neer en dan hebben we weer vaste grond onder de wielen. Om 15 uur zijn we bij de camping en zoeken een mooi plekje uit. We zitten net achter de duinen en horen de branding. Eerst maar de camper verzorgen: zand vegen, kleedjes kloppen, rijplaten schoonmaken. We schakelen over op de zomerstand: zomerdekbed, dikke broeken en mutsen en handschoenen opbergen etc etc. Daarna is het tijd voor een zomerbiertje uit de Faröer (dat bestaat echt). Omdat we vanmorgen bij de supermarkt voor een aantal dagen eten hebben ingeslagen volgt ook nog een grote snij- en invries-actie. Daarna is het tijd voor ons eigen diner: sla. Klinkt karig, maar dat mag wel een keer na alle uitbundige maaltijden op de boot. Toe toch maar weer yoghurt met fruit en natuurlijk koffie. Avondprogramma: naar zee lopen en weer terug. We lopen langs een mooi natuurpad in de avondzon. We spotten een ree, veldleeuwerikken en een heleboel koeien. We slenteren langs zee en uiteraard vinden we weer mooie stenen zodat het maar goed is dat Tineke haar rugzak mee heeft. We gaan er een nachtje over slapen of we nog een nachtje blijven want er wordt prachtig weer voorspeld voor morgen. Maar eerst moeten we even afwassen. Vandaag gereden 83 kilometer

Woensdag 27 juni – Brovst, Tranum Klit – zon 25 graden, windkracht 2-3
We hoefden er niet eens een nacht voor te slapen. We blijven hier en ontwaken met zon. Ons prachtig plekje in een soort duinpan is haast een idylle en dus ontbijten we lekker buiten. Putters (vogelsoort) zitten vlak bij ons en we drinken ook koffie. We bellen even met Inge die een behoorlijk uit de hand gelopen kaakontsteking heeft. Dan naar de receptie om fietsen te huren. We krijgen gloednieuwe Raleigh’s mee en “uiteraard” geldt het huren voor 24 uur en hoeven we pas na afloop te betalen. Dat gold ook al voor de plaats, voor de douchemunten, echt een supercamping! We fietsen eerst door Tranum Klit Plantage, een aangeplant bos achter een duingebied. De fietspaden zijn net voorzien van los grind en de gedachte aan IJsland komt even op. Dapper fietsen we door. We denken een ijsje te scoren bij een vakantiecentrum, maar dit blijkt niet meer in bedrijf. Gevraagd naar een winkel moeten we 9 kilometer verder en we hebben er al bijna 20 opzitten. Dat doen we niet en dus nemen we een weggetje over de duinen naar het strand. Fiets duin op duwen en er vanaf laten gaan door het mulle zand valt nog niet mee. Een ATB was zo gek nog niet geweest. Eenmaal op het strand is het gauw weer vergeten. Langs de kust weer her en der geparkeerde auto’s op het strand zover je kijkt, zonder dat het overigens druk is. Maar als er auto’s kunnen rijden, kunnen wij dat ook en dus stappen we lekker op de fiets langs de zee. We maken een lunchstop en zowaar liggen we even later samen op het strand te bakken voor het eerst van onze carrière. We houden het een half uur vol en gaan dan snel weer verder. Naarmate het autoverkeer minder wordt wordt het zand wat muller, maar ach, een kniesoor die daarop let. We komen bij de strandopgang achter de camping en pakken daar het fietspad weer. Het grind hier is zo mogelijk nog zwaarder fietsen maar gelukkig kunnen we bij het eerstvolgende restaurant wel een ijsje scoren. Tineke is naar binnen gegaan omdat het er nog gesloten uit zag. Dat bleek ook zo te zijn maar de aanwezige eigenaar was wel bereid om uit de naastgelegen ook gesloten winkel ons een ijsje te verkopen. Super hoor. We staan nu voor het dilemma: 7 kilometer over asfalt terug of 2 kilometer over het strand. De keus is snel gemaakt en dus fietsen we lekker over het strand terug. Na een tocht van 5 uur zijn we weer bij de camper terug. Daarna even het zand afdouchen. We eten vanavond nasi en toe fruit met yoghurt. Na de koffie nog afwassen en dan avondprogramma: uitrusten. We blijven morgen nog maar een dagje. Weer mooi weer alleen een hardere wind. Kunnen we eindelijk vliegeren.Tineke bakt nog een taart met allerlei ingrediënten voor morgenochtend.
Vandaag gefietst 40 kilometer

Donderdag 28 juni – Brovst, Tranum Klit – zon 25 graden, windkracht 4-5
Na het ontbijt koffie gezet en met de fiets naar het strand. Uit de kleren en daar zitten we dan aan de duinrand; prepensionado’s aan zee met koffie en taart. Er is 1 ander stel en verder hebben we het rijk alleen zo in het zonnetje. Wat boffen we toch! We gaan nog even pootje baden, zoeken stenen, drinken nog een kopje koffie en dan is het helaas tijd om terug te gaan naar de camper. De fietsen moeten voor 12 uur teruggebracht zijn en dat doen we dus braaf. Bij de camper zitten we lekker in onze “tuin”, de wind zorgt voor verkoeling. We maken stokbroodjes gezond voor tussen de middag. Tineke gaat stenen transformeren in zeehonden en ik speel wat gitaar. Om een uur of twee gaan we lopend naar zee om nog extra zeehonden, eh stenen, te zoeken. We lopen weer het natuurpad langs de koeien en struinen op het strand op zoek naar stenen. Dat is best vermoeiend en als je dan tegen de duinrand zit uit te rusten krijg je natuurlijk zin om af te koelen. We beginnen met pootje baden maar omdat het water lekker van temperatuur is zwemmen we ook een stukje. Dan opdrogen en terug lopen naar de camper. Zand tussen je tenen, tussen je kleren, in je zwembroek, maar wij hebben gezwommen (voor de lezers: dat is echt bijzonder; als oud-zeilers zijn wij gewend om IN de boot te zitten en betekent zwemmen dat er iets gruwelijk fout is gegaan). We lopen langs  natuurpad terug en passeren weer de koeien. Zodra we een waslijntje hebben voor de handdoeken en het zwemgoed vullen we het vochttekort aan met bier en bellen we met het thuisfront. Ook volgen plichtplegingen als toilet afstorten, koken, eten bereiden. Menu: tortellini’s met verse groente en pesto. Toe: fruit met yoghurt. Avondprogramma: zeehonden maken, gitaarspelen en verslag bijwerken. Om de een of andere reden is de stemming melancholisch alsof het de laatste avond is. Dat vieren we dan maar met een lekker biertje uit de bierkelder (Gouden Draak) en we besluiten om nog 1 nachtje te blijven staan. Vandaag gefietst 3 kilometer en nog 10 kilometer gelopen.

Vrijdag 29 juni – Brovst, Tranum Klit – zon, wolkje, 21 graden, windkracht 5-6. Om even over negen opgestaan: nietsnutten; in zekere zin is dat natuurlijk waar. Dus zitten we even later weer aan een ontbijtje in de zon buiten. Het waait maar ons plekje ligt net achter het duin en is redelijk beschut dus is het er prima toeven. Na de koffie gaan we naar de receptie. De eigenaresse moet erg lachen dat we nu nog een nacht blijven. Vandaag echt tijd zien te vinden om verslag te uploaden. En we moeten nog vliegeren…Maar eerst gaan we de camper een beetje poetsen, dekbedden kloppen en daarna broodjes bakken voor de lunch. Na de lunch besluiten we om de digitale plichtplegingen te voldoen. Reisblog en foto’s bijwerken. Helaas is het internet niet zo snel en duurt het lang. Ook proberen we nog een reservekopie van mijn telefoon te maken aangezien het kapotte scherm nu af en toe uitvalverschijnselen krijgt. Dat laatste lukt helaas niet maar we zijn weer bij en op de hoogte. Daarna genieten we nog even van de zon. Tineke maakt zeehonden en ik speel gitaar. Het diner vanavond is een Japanse kruidenwok met groente en kip. Toe vanilleyoghurt die net zo veel calorieën heef als magere yoghurt. Uiteraard met fruit erbij voor de gezondigheid. Na de koffie wassen we af en gaan dan eindelijk vliegeren. Het is al een paar jaar geleden dat we die gebruikt hebben maar na enige opstartproblemen, lees knopen, komt alles goed en lukt het best aardig. Om 21 uur weer bij de camper terug. Tijd voor thee met koek. Weer een rustdag voor de camper, wel 15000 stappen gezet.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. ROBERT:
    24 juni 2018
    Prachtig die fjord...
  2. Nicolette:
    25 juni 2018
    Het blijft een groot genoegen het verslag te kezen en de prachtige foto s te bekijken. Erg mooi dat jullie ons zo laten meedelen.
    Nog heel veel plezier en zonnige momenten toegewenst
  3. To Dierdorp:
    26 juni 2018
    Wat een geweldige reis. Veel herkenbare plekken, We zijn benieuwd naar de rest van de foto's. Zien jullie hopen we 11juli op de club? Hartelijke groeten Henk en To. Aufwedersehn
  4. Martin Peeters:
    3 juli 2018