IJsland en de Faroer 2018 week 7

6 juli 2018 - Almere, Nederland

Zaterdag 30 juni – van Brovst, Tranum Klit naar Agger – zon 23-26 graden
Om 8 uur opgestaan. Vandaag gaan we echt weg. Na het ontbijt tanken we water en maken de camper zoveel mogelijk rijklaar. Daarna gaan we douchen en als we terugkomen is de koffie klaar. We nemen afscheid van de campingeigenaren en betalen de rekening die erg meevalt. We hebben er voor DKK 120 per nacht gestaan incl. stroom, wifi en faciliteiten. We rijden richting Bulbjerg. Het gebied is schitterend maar ze lijken vergeten om P’s aan te leggen. Camperplaatsen zijn er ook niet echt, wellicht wandel je meer vanaf campings. We rijden door naar Thisted waar we boodschappen doen bij de Lidl. We kopen voor meerdere dagen eten zodat we daar niet meer aan hoeven te denken. We lunchen op de P met verse broodjes en gaan dan op pad. Na 2 km komen we bij de haven van Thisted waar een mooie P aan het meer is. Te mooi om zomaar voorbij te rijden dus parkeren we de camper aan het water, zetten de reservebank neer en drinken een bakje versgezette koffie. Daarna rijden we weg 11 door tot de afslag naar Agger. Om 15 uur op de P, tevens camperplaats. Weten weer een middelgroot ijsje en lopen daarna een rondje over het strand. Bij één van de strekdammen gaan we lekker op een steen in de luwte zitten terwijl het water onder onze voeten stroomt. De branding verveelt nooit. Uiteindelijk lopen we via de kunstroute, een verzameling mislukte beelden, terug naar de camper. Tea-time en ondertussen even kijken hoe het op het NK In Schijndel gaat. We eten vandaag broodje Hamburger met sla, tomaat, gebakken uitjes. Rick bereikt de gouden finale dus moet morgen weer aan de bak. Wij eten ondertussen ons nagerecht: yoghurt met verse frambozen. Na de koffie moeten we aan de bak, afwassen. En na de afwas is het weer tijd voor een avondwandeling. Wie dacht dat wij het als oefen-pensionado’s makkelijk hadden…
Vandaag gereden 110 kilometer

Zondag 1 juli – Agger naar Varne – zon 25 graden
Om 8 uur opgestaan. Vannacht helemaal alleen op de P gestaan. Dat hadden we in het weekend niet verwacht. We ontbijten en doen in het zonnetje een paar oefeningen om lijf en leden los te maken. De eerste bestemming wordt een P om koffie te drinken. Na 2 kilometer staan we dus alweer stil bij een punt dat uitkijkt over een groot vogelgebied. We zien jonge kokmeeuwen, jonge bergeendjes, schollies, kuifaalscholvers en nog veel meer. Na de koffie gaan we dan echt op weg naar Vind Hede, een natuurgebied dat nergens op de kaart staat maar wat wij in een vogelboek thuis hebben gelezen. Onderweg stoppen we nog bij een Lidl voor een paar vergeten dingen en natuurlijk verse broodjes. De weg naar Vind Hede is nog even moeilijk. Tineke had het doel op een pad midden in het gebied gezet; een mooie grindweg voor fietsers. Maar we vinden zowaar ook een P. Na de boterham gaan we dus wandelen. Het is bloedheet in de brandende zon en de korhoen die hier zou moeten zitten laat zich niet zien. Überhaupt is het moeilijk om een vogel te spotten want in de verte trilt de lucht trilt en dichtbij zit er altijd net een blaadje voor. Grrr. We worden ook nog belaagd door insecten dus na een klein uurtje houden we het voor gezien. Terug bij de camper houden we een drinkpauze voordat we weer verder gaan. Het laatste stukje van de reis gaat naar Varde, tenminste tot we besluiten om een koffiestop te houden op een P tussen stadsbussen en fazanten. Om kwart over vier komen we toch nog in Varde aan. We parkeren bij de P van het Artelleri museum waar officieel twee plaatsen voor campers zijn die niet bezet zijn. En zo staan we weer op een verlaten P. Rick wordt Nederlands kampioen outdoor dus daar drinken we een biertje op. Daarna eten we tomatensoep, focaccia en versierde sla. Alles staat tegen elkaar open, het is 27 graden in de camper en de luchtvochtigheid is gedaald tot 31%. Tineke krijgt last van droge ogen door het warme weer dus doet maar weer de beschermende lenzen in. Dat had ze op de Faröer en IJsland tenminste niet nodig. Het is vanavond voetbal: Kroatië tegen Denemarken. Voorafgaand aan de match rijdt er open bus door de straten met allemaal jongelui die aan het feesten zijn. Dat beloofd nog wat. Na de afwas lopen we door het stadje dat helemaal uitgestorven is. We zoeken uit waar de apotheek is want ik kom een paar medicijnen tekort. Weekje verrekend. Omdat we niets horen checken we de telefoon; gek er is al twee keer gescoord. Het blijft stil, ook tijdens de verlenging en de strafschoppen. Als we in bed liggen is de match klaar, Denemarken helaas verloren. Plotseling vliegen er honderden vogels rond en boven de camper. Het lijkt wel op “the birds”. Blijkt dat er in de bomen naast de camper een kauwen slaapplaats is. Het is een lawaai van jewelste en het duurt een kwartier voor ze allemaal een plekje gevonden hebben. We proberen ze te tellen maar zijn snel in dromenland. Vandaag gereden 163 km

Maandag 2 juli – Varde naar Rømø – zon 26 graden winkracht 4-5
Om 8 uur opgestaan. Geen last gehad van de vogels verder. Rond 4 uur zijn ze uitgevlogen maar ze maakten nauwelijks lawaai. Tineke haalt mijn medicijnen op bij de apotheek terwijl ik de motorolie controleer en koffie zet. We rijden naar Ribe om het toilet te legen en water bij te vullen. Dat lukt en we drinken ook een kop thee op de camperplaats met de laatste cake. Waar we vandaag precies terechtkomen weten we niet maar we gaan in ieder geval naar Rømø. We rijden weer op bekende weg en ook het weer is hetzelfde: warm. In de camper loopt de temperatuur op tot 29 graden aan de zonkant. We zien weer kieviten in de weilanden. Om even voor 12 zijn we op het eiland. We rijden eerst even langs de camperplaats om te kijken hoe vol die is. Het is een klein meertje met rondom allemaal plaatsen op grind. De plek lijkt helaas vol, tot we worden verwezen naar een tweede meer, wat meer open ligt en waar nog plekken zijn.  Daar is nog zat plek dus parkeren we de camper lekker op de wind, heerlijk koel. We verkennen kort de boel en betalen dan voor 1 nacht. Hier houden we het wel even uit. Eerst maar eens lunchen en koffie drinken voor we aan de wandel gaan. Om half twee vertrekken we naar het strand. Op het strand aangekomen is het ook nog bijna 2 km lopen voor we bij de zee zijn. Gek genoeg zijn er veel minder campers en auto’s op het strand dan toen we hier 6 weken geleden waren. En de camping is eind van de dag vol en het weer net zo mooi als toen. Tineke overtreft zichzelf door nog een keer te gaan zwemmen om af te koelen. Daarna gaan we nog even liggen om op te drogen tot we extra doorbakken zijn. De wandeling naar de camper gaat in omgekeerde volgorde. Om 17 uur weer bij de camper terug. Omdat we een beetje zanderig zijn eerst maar even douchen. Er is hier een hele grote ruimte dus daar passen we mooi met z’n tweeën in. In 4 minuten redden we het net. Fris gewassen zijn we erg toe aan een Faeröers zomerbiertje. Daarna is het tijd voor het eten. Soep, focaccia en sla maar dan heel anders dan gisteren. Lekker in ieder geval. Toe yoghurt met appel en banaan zoals we dat al het grootste deel van de vakantie eten. Na de koffie afwassen en dan lekker hangen. Na 12 km lopen in de zon zijn we daar wel aan toe! In de recreatieruimte gaan we internetten en omdat het hier snel internet is doen we ook maar meteen alle updates en maken we een reservekopie van de telefoons met voetbal als achtergrond behang. Als we weer terug komen in de camper nog even de kaarsjes aan en een neut drinken. De temperatuur is eindelijk lekker.
Vandaag gereden 88 kilometer

Dinsdag 3 juli – van Rømø naar Balje (DE) - zonnig 24 graden
Vannacht weer heerlijk rustig geslapen. Als we wakker worden is het bewolkt. De lange broek dus maar aan. We lozen het afvalwater, legen toilet. Daarna leveren we onze betaalkaart van de camping in. Het is echt een mooie plek geweest. Je krijgt een kaart waarop saldo staat waarvan je de douche kan betalen, heet water kan tappen en die toegang geeft tot toilet afwasruimtes etc. Aan het eind krijg je het tegoed en je borg weer terug met retourpinnen. Ideaal! We vertrekken om half tien. Eerste stop wordt de Lidl net over de grens in Duitsland. Helaas hebben ze hier geen lekker roggebrood en of magere yoghurt meer zoals dat wel was in Denemarken. We halen wel andere lekkere dingen en rijden dan door naar de eerste de beste P voor de koffiestop en een eerste lunch. Vandaag wordt een relatief lange dag. Een tweede lunch en thee nemen we even voor Itzehoe. Daarna slaan we af naar Gluckstad waar we de pont richting Wischhafen nemen. De wachttijd is een uur, maar ondertussen waait de camper lekker door, drinken we koffie en spotten we de nijlgans die we nog niet op de lijst hadden. De overtocht met de pont duurt een kwartiertje. Na de pont moeten we nog 22 kilometer om half vijf komen we aan bij de camperplaats bij Natureum Niederelbe in Balje. Misschien gaan we morgen het museum wel bezoeken, het ziet er in ieder geval leuk uit. We ploffen even neer, drinken wat en gaan dan groente snijden voor het eten. Bonen met ui, kool, prei, paprika. Met mexiaanse kruiden, tomatenketchup en kaas smaakt het in ieder geval lekker. Toe hebben we bessen, aardbeien met yoghurt. Na de afwas maken we nog een verstapping. We staan op een soort eiland in de Elbe dat verbonden is met bruggen. We lopen maar de brug waar we overheen zijn gereden en zien dat we mazzel hebben gehad. Ten eerste was de brug slechts tot 2,8 ton terwijl wij er 3,5 zijn… oeps, foutje van ons maar ook van de campernavigatie. Ten tweede is hij alleen open tussen 10 en 17 uur op bepaalde dagen. We waren op tijd maar ook hier had de campernavigatie moeten waarschuwen. Nou ja, we zijn er, en morgen gaan we de andere kant op weg. We drinken nog een borrel en evalueren wat we goed of teveel of juist niet mee hadden op vakantie.
Vandaag gereden 252 km.

Woensdag 4 juli – van Balje naar Westerstede – zon 25 graden
En weer een zonnige dag, het houdt niet op. We gaan vanmorgen bij het Natureum Niederelbe op bezoek en dat gaat pas om 10uur open. We ontbijten dus, drinken koffie en verwonderen ons over de rust alhier. Om kwart voor tien komt er echter leven in de brouwerij als er een bus met schoolkinderen arriveert en twee busjes met begeleiders. Wij kopen kaartjes en genieten enorm. Het is gericht op natuur, bomen, beestjes, planten maar ook de dieren en de ontwikkeling van het gebied vanuit de oertijd. Er zijn konijnen, koeien, paarden, ezels en otters.  Ook zijn er vogelhutten en kun je met de getijden spelen. Er is een zaal met opgezette vogels en er is een tentoonstelling over walvissen. Kortom, tijd tekort om alles te bekijken. Hier gaan we zeker terugkomen maar dan ook met fietsen.  Om 13 uur gaan we er weer weg en lunchen in de camper. Daarna gaan we op weg naar Westerstede. Gisteren zagen we een tankstation waar de diesel 1,21 was en daarna was ie alleen nog maar 1,23 of duurder. Nu komen we door kleine dorpjes maar het lukt ons niet meer om zo goedkoop te tanken. Als de tank bijna leeg is gaan we er dus aan voor 1,28: grrr. Wel zien we een leuk plaatsje  Tsja dat krijg je ervan als je de goedkoopste wil hebben. We drinken nog koffie net voor Bremen en gaan dan via provinciale wegen verder. We moeten nog een aantal omleidingen volgen omdat wegen zijn afgesloten maar daardoor komen we eigenlijk op leuke groene weggetjes terecht. Om half vijf zijn we op de camperplaats waar je voor €12,- staat inclusief stroom, douche etc.  Vanavond uit eten bij de Griek. Eerst nog even douchen en omkleden. Daarna strijken wij neer op het terras Het eten is overheerlijk en om 20 uur ploffen we op de stoelen in de camper. Nog even uitzoeken waar we morgen naar toe gaan, een kop thee en dan onder het laken; het is veel te warm voor de wol. Vandaag gereden 154 kilometer

Donderdag 5 juli – van Westerstede naar St. Jacobiparochie – bewolkt 20 graden
Tineke heeft vannacht deels wakker gelegen vanwege het eten gisteravond (teveel).  Verder weer een prima nacht gehad op deze mooie camperplaats. Als we broodjes willem bakken voor het ontbijt ontdekken we dat deze broodjes, gekocht bij de Deense Lidl, beschimmeld zijn. Gelukkig hadden we nog meer afbakbroodjes in de voorraad. Na de “entsorgung” en de afwas gaan we naar de Duitse Lidl in Westerstede. Deze doet niet moeilijk en we krijgen gewoon een nieuwe zak broodjes mee. Peter gaat nog op jacht naar een sleepkabel in een soort “Action” maar deze is alleen voor personenauto’s. Daarna gaan we eindelijk aan de reis beginnen. We hebben een cp bij de Waddenzee uitgekozen: de Zwarte Zwaan in St Jacobiparochie. Om even voor 12 uur passeren we de Nederlandse grens. Voelt toch wel beetje als einde vakantie maar we blijven toch lekker nog 1 nachtje weg. We maken een tussenstop voor de lunch bij de Ikea Groningen. We lopen natuurlijk nog even door de winkel en slagen er in om allerlei handige producten te kopen die we helemaal niet van plan waren om te kopen. Maar gelukkig is de middagkoffie nu gratis dus niet zeuren. Later dan gepland maar om 16 uur zijn we op de camperplaats. We melden ons bij het restaurant aan en kijken even over de Waddenzee. We gaan eerst eten: wokken met kip en groente. Na de koffie gaan we wandelen. We lopen gewapend met de kijker en telescoop naar de top van de dijk. Daar valt onze mond open van verbazing. Het is eb aan het worden en er zitten honderden scholeksters en een paar duizend bergeenden voor ons neus te foerageren. We lopen naar het begin van het wad en ontdekken nog vele andere soorten waaronder een aantal nieuwe die we nog niet op onze vakantielijst hadden. Wat een prachtplek hebben we weer gevonden. Om negen uur roept helaas de plicht… we moesten nog afwassen en opruimen. Nou ja, het was weer een prachtige avond! Vandaag gereden 195 kilometer.

Vrijdag 6 juli – van St. Jacobiparochie naar Almere – zon 23 graden
Weer wakker geworden met zon, het kan niet op deze vakantie. We ontbijten, drinken koffie en lopen dan nog een keer naar de Waddenzee. We verbazen ons andermaal over het mooie uitzicht, de hoeveelheid vogels en de rust. Weer lopen we met zijn tweeën over het Wad. Hier gaan we vaker terugkomen! We maken de camper rijklaar, legen de vuilwatertank en toilet en gaan dan op pad voor het laatste stuk door Nederland. Voor Lelystad wordt het erg druk en we besluiten om over de dijk terug te rijden. Op de dijk stoppen we bij de eerste P voor een lunch, nog een half uurtje langer genieten. Maar Almere is in zicht dus gaan we weer op pad. We tanken nog even bij de goedkope tank in Buiten Vaart en rijden dan echt het laatste stukje.  Nicolette heeft een parkeerplek voor onze deur gereserveerd dus als we aankomen staan we eerste rang. We gaan eerst hun nieuwe keuken bewonderen maar om twee uur zijn we echt thuis, terug na 7 weken vakantie. Het is omgevlogen en we hebben er van genoten. Het huis is spic en span, op het aanrecht bloemen, in de koelkast drinken en lekkere hapjes. Wat boffen we toch met buren en kinderen!
Vandaag gereden 152 kilometer

Kilometerstand einde: 45958, totaal 49 dagen, 5 landen en 5487 kilometer gereden

1. ROBERT:
    30 juni 2018
    Hiiiiiii....zeeRobben.
  2. Nicolette:
    2 juli 2018
    Oefen pensionado’s. 🤣🤣 goed bedacht en ook goed geoefend.
    Denk dat het oefen vervangen kan worden door profi. 😎
  3. ROBERT:
    6 juli 2018