IJsland en de Faroer 2018 week 5

20 juni 2018 - Eiði, Faeröer

Zaterdag 16 juni – Skaftafell naar Höfn – droog, af en toe regen 8 graden
Om 7 uur op omdat we op tijd bij de glacier lagoon moeten zijn. We hebben online kaarten gekocht voor de boot van 9:40 maar moeten deze nog omwisselen. Met ontbijt en daarna een uur rijden lukt dat natuurlijk ruimschoots. Op de heenweg hebben we regen maar als we om half negen arriveren wordt het net droog. De eerste indruk is overweldigend. Schotsen in allerlei kleuren blauw, grijs en wit en de gletsjer op de achtergrond. Er zijn nog weinig toeristen en er hangt een grote stilte. Je hoort zo nu en dan ijs afbreken en in zee plonsen. Omdat de ticketshop pas om 9 uur open gaat gaan we eerst fotograferen. Als Tineke de tickets heeft gaan we daar mee door tot half tien. Dan verzamelen we ons bij het amfibievoertuig, een Amerikaans voertuig uit de Vietnam oorlog. We krijgen zwemvesten om en rijden dan over land naar een plek waar we het ijsmeer ingaan. Als boot vaart hij daarna verder. We zijn met z’n zestienen dus hebben gelukkig wat ruimte om te bewegen door de boot. We varen langs hel blauwe ijsbergen waarvan 20% boven en 80% onder zit. Doordat de onderkant harder smelt door het zoute zeewater en de stroming kantelen ze af en toe waardoor de mooie blauwe kleur boven komt. Tussen de schotsen zwemmen eiders en ook een zeehond laat af en toe z’n neus zien.
Het gletsjermeer is 8 kilometer lang en ieder jaar komt daar 200 meter of meer bij door het smelten van de gletsjer. We krijgen ook nog een brok ijs in handen dat ca 1000 jaar oud is. Na 40 minuten is het helaas voorbij. Eerst  We een kop koffie drinken in de camper en dan weer wandelen. Het ijsmeer stroomt via een rivier de zee in en daar hopen de brokken zich op. Het levert nog meer mooie plaatjes op. We lopen langs het riviertje naar het zwarte strand waar de brokken weer terug op aanspoelen. Na wederom veel foto’s lopen we vol indrukken weer terug naar de camper. Na de lunch door naar Höfn. We hebben geen zin om onderweg te stoppen al rijden we wel langzamer langs de meertjes. Zo lukt het om eindelijk de roodkeelduiker te spotten. Daarna in 1 keer door naar de supermarkt. Daar zien we nog net dat IJsland-Argentinie in 1-1 eindigt. Er wordt door klanten en personeel gezamenlijk gekeken. Tineke slaat haar slag met  IJslandse wol dat in de supermarkt ruim 100 isk goedkoper is dan de goedkoopste internetwinkel. Dat wordt een nieuwe trui dus. De camping is dan nog 700 meter rijden. Het waait er flink en we verkassen drie keer voordat we eindelijk een goed stekje hebben. En recht en uitzicht op zee en met de wind op de neus. Nou ja, driemaal scheepsrecht. De maaltijd bestaat uit verschillende soorten bonen met verse groente. Toe de onvermijdelijke fruit met yoghurt. Nu uitbuiken, koffie drinken en afwassen. Rond 22 uur komt de zon door en we kunnen zowaar nog een uur van de zon genieten voor hij achter de berg verdwijnt.
Vandaag gereden 140 kilometer

Zondag 17 juni – Höfn naar Stödvarfjördur – regen en in de middag een waterig zonnetje 6 graden
Regen, het heeft de hele nacht doorgeregend en ook in de ochtend vallen er dikke druppels. We worden om 5 uur gewekt door een vaderdag appje; en bedankt hè Inge! Daarna kunnen we slapen tot 07 uur; ja, ook bedankt Pim. We blijven nog even liggen en staan daarna op. Na het ontbijt besluiten we te vertrekken. Het legen van de vuilwatertank en het toilet komt wel op de volgende camping. Voor de zekerheid gooien we er bij het tankstation nog 15 liter brandstof bij, daarna door naar de eerste koffiestop. De weg is bochtig, er kunnen rotsen op de weg komen, de hellingen zijn zo nu en dan stijl en het uitzicht minimaal door de regen,  maar dat mag de pret niet drukken, het is een mooie route. Na 30 kilometer stoppen we voor de koffie. Het regent nog steeds al lijkt er in de verte wat zon te zitten. De grote stop houden we bij Djúpivogur, een bekend vogelgebied. Een parking is moelijk te vinden dus eindigen we voor een souvenirwinkel waar ze ook hele mooie vogels van hout hebben. Na de broodjes gaan we voor een wandeltocht. Het is ondertussen droog geworden en zelfs de zon laat zich zien. We wandelen langs zee, kliffen, natte graslanden en beklimmen rotsen. We worden onderweg aangevallen door Noordse Sterns en regenwulpen zodat we met een stok omhoog moeten lopen. En we zien kleine jagers die jagen op tureluurs, grutto’s en watersnippen. Kortom genoeg te beleven! We moeten weer door en drinken koffie met een pecanbroodje bij een P met uitzicht over de zee. Daar zien we Noordse pijlstormvogels en het vale stormvogeltje. We hebben nu bijna alle soorten die normaal voorkomen in IJsland in dit seizoen gezien. En we hebben nog tot en met woensdag….de laatste etappe gaat naar de camping waar we om half vijf aankomen. We hebben een plek zonder stroom, maar met uitzicht op het fjord. Het menu van vandaag is macaroni met verse groente. Terwijl Tineke gaat koken begint het te hozen van de regen wat ons weer doet beseffen hoe we geboft hebben vandaag. Avondprogramma: foto’s bijwerken, verslag bijwerken, afwassen, knutselen, gitaarspelen. Vandaag gereden: 192 kilometer.

Maandag 18 juni – Stödvarfjördur naar Hallormstadúr – regen, in de middag even droog, 6 graden en harde wind.
Onrustig geslapen door de wind en de striemende regen. De wind kwam over de berg neer op de camping en de luiken konden maar op een klein kiertje anders regende het in. Om 8 uur opgestaan en ontbeten. Daarna vuil water geloosd en vertrokken. Het zou een mooie tocht moeten zijn zo langs het fjord maar het zicht was niet best. Na 20 kilometer gingen we door een tunnel het hoogland in. De regen werd minder, maar nu reden we in de wolk en kon je nog slechts 50 meter zien. Om 11 uur waren we in Egilstadir. Nadat we eerst getankt hadden ging Tineke op woljacht terwijl ik de foto’s op de pc ging uploaden. Op de P voor de VVV broodjes gebakken en een broodje zalm gegeten. De reis voortgezet in de regen. Het was nog ruim een half uurtje rijden naar Hallormdinges. Daar is het enige echte bos dat IJsland rijk is en er groeit zelfs een boom van 20 meter. Wij hebben er voor gekozen om op het niet elektra-deel van de camping te staan omdat dat mooi tussen de bomen gelegen was. De elektra-camping lag een kilometer eerder aan de weg maar daar stond je minder beschut. Helaas geen douche, maar dan wassen we ons wel in de camper. Na de koffie maken we een kleine verstapping. De kaart is niet helemaal betrouwbaar; er blijkt toch wat meer off-road en klim en klauterwerk in te zitten. Wel komen we wel weer veel vogels tegen. De watersnippen en koperwieken vliegen ons om de oren. Dat heb je met dat jonge grut. Zelfs een onhandig goudhaantje, pluizig en al, land bijna op ons hoofd. Ons gepland uurtje worden er ruim twee…Met de tong op de schoenen komen we aan op de camping.  Nou ja, we hebben toch vakantie. Mazzel gehad met het weer want het is grotendeels droog geweest tijdens de wandeling en de paar spetters mogen eigenlijk niet de naam regen hebben. We eten vanavond linzen met verse groente, tomatenpuree, kruiden en geraspte kaas. Toe een verrassing: fruit met yoghurt, toch weer wat anders dan yoghurt met fruit. ’S Avonds regent het weer maar we gaan wel buiten overdekt afwassen. Ook de wind waait stevig door maar gelukkig staan wij vannacht wat in de luwte. De campingbeheerster blijkt iemand met een zomerbaan uit Reykjavik en aangezien het rustig is op de camping kletsen we over van alles en nog wat. Verder: lezen en breien. Vandaag gereden 102 kilometer

Dinsdag 19 juni – Hallormstadúr via Karahnjúkar naar Reydarfjordür – bewolkt, regen, zon 6/2/10 graden
We worden pas om half negen wakker. Vannacht is het opgehouden met regenen en alleen de vogels hebben gezongen, verder was het doodstil. We ontbijten en lopen nog een rondje over de mooi met bomen begroeide camping, die met name populair is bij de IJslanders zelf. Na het afgieten van toilet en vullen van water vertrekken we richting Karahnjúkar, een dam waar energie wordt opgewekt. De weg er naar toe is al schitterend. Het begint met een helling van 10% en in 8 mooie haarspeldbochten klimmen we naar 600 meter. De weg vervolgt daarna over de hoogvlakte. Helaas gaat het wel weer regenen. Omdat we welgeteld 1 tegenligger komen kunnen we lekker in het midden rijden. Dit omdat de kanten soms wat weggezakt zijn. Zo nu en dan is er een heel stuk weggespoeld wat ze dan repareren door er grind in te gooien. Van afstand zie je dat gelukkig al aankomen zodat je tijdig vaart kan minderen. We komen weer in de buurt van de grote gletsjer Vatnajökull en de temperatuur daalt naar rond het vriespunt. De regen gaat over in natte sneeuw en zelfs sneeuw die blijft liggen. Bij de dam aangekomen proberen we foto’s te maken. Helaas blijken er spetters op de lens terecht gekomen. Eerst maar lunchen. We bakken weer broodjes en zetten koffie op de stroom uit de huishoudaccu. Het is gelukkig minder gaan regenen en het wordt ook lichter. We stoppen midden op de dam en Tineke schiet nogmaals de foto’s. Daarna rijden we door naar een afslag naar de Snaefell waar een bord over een “iets” na 2 kilometer. Ach, wie weet. We komen aan de voet van een heuvel waar een pad half omheen loopt. Het is inmiddels droog geworden dus hebben we wel zin in een wandeling. Dik aangekleed lopen we over een redelijk goed pad. Halverwege ligt er echter sneeuw en moeten we daar over c.q. doorheen. We pakken daarna een oud pad uit dat plotseling ophoudt. We klauteren daarna 100 meter naar het nieuw aangelegde pad terug waar een mooi kunstwerk staat. Meteen ook het “iets” gevonden. Het is een lekkere wandeling geweest en we gaan nu terug naar de camping. We rijden dezelfde weg door het hoogland weer terug maar er is nu veel meer zicht. En het was vanmorgen al mooi. We komen weer 1 tegenligger tegen. Bij de afdaling staan er paarden en schapen op de weg. Altijd leuk. De reis gaat verder naar Reydarfjördur waar we om 17 uur aankomen. Het menu van vandaag: broccoli/bloemkool/wortelmix met gnossi en pesto. Na het toetje en de koffie volgt het avondprogramma: verslag, foto’s en de afwas. We lopen nog een rondje over de camping: extra trui aan, jas, handschoenen, ijsmuts op; kortom zomervakantie 2018!
Vandaag gereden 213 kilometer

Woensdag 20 juni - Reydarfjördur naar Seydisfjördur – zon 15 graden

Laatste echte dagje IJsland. We zijn om half acht wakker en het zonnetje schijnt. We hebben geen behoefte om nog allerlei attracties te bekijken dus dit wordt een rommel- c.q. opruimdag. We rijden eerst naar een tankstation in de plaats zelf waar we de camper afspoelen. Onder de grijze laag komt weer een witte camper te voorschijn. We vervolgen de weg naar Egilstadir. In het zonnetje ziet het er heel anders uit dan gisteren. In Egilstadir gaat Tineke het laatste IJslandse geld uitgeven bij de supermarkt terwijl ik de foto’s upload in het informatiecentrum. Dat laatste valt niet mee. De computer blijkt leeg en wil daarna wat moeilijk opstarten. Uiteindelijk gaan we pas om half twaalf op weg voor het laatste stukje naar Seydisfjordür. Het is een mooie weg over een berg heen voor je in het fjord bent. Er ligt nog flink wat sneeuw maar in het meer zijn de ijsschotsen en een stukje water zichtbaar. De weg heeft vele haarspeldbochten en steile hellingen en Tineke vindt hem iets minder verschrikkelijk dan de eerste keer, maar dan ook maar ietsje.. Om 12 uur vinden we een plekje op de P van de camping die al redelijk vol is. Prima voor ons. We drinken koffie en lunchen. Daarna lopen we naar de douane om de tax teruggaaf te regelen. Die. Lijkt echter alleen geopend op woensdagmiddag na 15 uur. We lopen door het plaatsje en gaan dan terug naar de camper. Bedden uitkloppen, matjes uitkloppen, ruitenwisservloeistof bijvullen, sloten smeren met WD40 enzovoorts. Na de koffie lopen we weer naar de douane. Daar zitten inmiddels meerdere mensen te wachten maar het loket blijft dicht. Na een half uur wachten komt iemand zeggen dat je de envelop en de bon gewoon neer mag leggen en dat er af en toe iemand de bonnen op komt halen…. Ok, het zal wel. Er blijkt WiFi te zijn en we updaten de telefoons nog maar een keer. Terwijl we dat doen komt er inderdaad iemand de enveloppen ophalen. Het zal wel goed komen. Daarna lopen we weer terug en pakken vast de tassen en spullen voor morgenochtend. De temperatuur in de camper loopt dankzij de zon op tot 27 graden. Pfff warm. We eten pasta met verse groente en yoghurt en fruit toe. Na het eten verdwijnt de zon achter de berg en koelt het weer even hard af. Tis ook nooit goed. Avondprogramma: knutselen, lezen en gitaarspelen.

Vandaag gereden 63 kilometer
In IJsland totaal 24 dagen en 2779 kilometer gereden. Morgen nog 1 kilometer naar en in de boot en dan zit het er hier op. Op naar de Faröer.

Donderdag 21 juni – van Seydisfjordür naar Torshavn – zon 16 graden
Ondanks dat de camping nokvol zat en de campers met een tussenruimte van 80cm zij aan zij stonden vannacht toch heel rustig geslapen. Om half acht uit de veren en in de kleren. We ontbijten, maken brood klaar voor tussen de middag en rijden om half negen naar de check-in. Daar horen we dat de boot een uur vertraging heeft. We komen in een aparte rij te staan voor campers die in de Faröer van boord gaan. We staan mooi aan het gras en Tineke zet nog koffie. De Norrona komt uiteindelijk met anderhalf uur vertraging aan. Tineke moet weer te voet aan boord terwijl ik de camper de boot oprij. We hebben weer een mooie hut. Ee vertrekken om half een, twee uur later dan gepland. Het zonnetje schijnt maar wij hebben genoeg gezien en gaan lekker douchen. Daarna eten we een broodje terwijl op de TV het voetbal aanstaat. De boot schommelt licht en dat in combinatie met de anti-zeeziekte tabletten en voetbal op TV zorgt ervoor dat de ogen even dichtvallen. ’S Avonds eten we in het buffetrestaurant. We hebben een mooie plek aan het raam en zitten lekker in het zonnetje. Na het restaurant lopen we nog even langs de bierproeverij in de winkel. Daar blijkt niets te zijn tot we er naar vragen. Het personeel is het vergeten. We kiezen een paar biertjes uit en gaan daarna naar de hut. Uitbuiken en daarna een paar uur slaap pakken. Vandaag gereden 1 kilometer.

Vrijdag 22 juni – Tórshavn naar Eidi – motregen, regen, afgewisseld met een waterig zonnetje. Windkracht 6+ en 12 graden.
Om 2:30 gewekt door een klop op de deur. Onchristelijke tijd. Zeker omdat de boot pas om 4 uur aankomt in de haven. Even later hangen we dus op een stoel in een gang te wachten tot het cardek opengaat. De navigatie is even een dingetje. Door het updaten van de software is de kaart van de Faröer blijkbaar verdwenen. Tineke heeft snel google maps gedownload zodat we nu een andere kip hebben die praat. Als de boot eenmaal in de haven ligt gaat het snel. Om kwart over vier rijden we de boot af. We ontbijten om 4:45 langs een fjord en drinken daarna om 5:30 op een andere plek koffie. Hier doen we ook even de ogen toe. Om negen uur zijn we bij een supermarkt. Hier zijn ze nog aan het bijvullen en klanten zijn lastig. Even geduld dus maar. We rijden door naar Eidi waar we op een “historisch” en “ooit verlaten” voetbalveld staan van kunstgras op beton. Het is een massale camping en als je niet aan de rand staat heb je geen uitzicht. Maar wij staan met ons neus naar zee, links vogelkliffen, rechts een berg en een vogelmeer achter de camping. Bovendien gieren de wind en regen om en tegen de camper. Als het even droog is maken we een wandeling. Na 200 meter gaat het echter weer regenen. “Enjoy the calm rainy days” heet dat. “Enjoy the healthy refreshening air” oftewel het waait als een gek. Ach, we zijn er op gekleed, dus lopen we een mooi pad langs het water. Eerst tegen de wind in, zodat de voorkant goed nat is; en dan met de wind mee weer terug, zodat ook de achterkant zijn deel krijgt. Het is wat het is! Het scheelt al een heleboel dat het geen koude wind is. Bij de camper terug breekt de zon weer door. Als we daarna cake gaan bakken en thee drinken met cake terwijl het buiten regent is alles weer vergeten. De camping stroomt helemaal vol. Het grootste deel van de camping is bezet door vaste gasten met een caravan. Grappig detail is dat de meeste caravans voorzien zijn van zandzakken aan de wielen en de pootjes en ook de dissel wordt afgeladen met zandzakken: hoe zo refreshening air… Bij vlagen staat ook de camper te schudden op de banden. Ondanks dat eten we lekker: bami met Faroese groenten uit de diepvries. Toe yoghurt met fruit. Daarna de afwas en het bijwerken van verslag, foto’s en administratie. We maken nog een avondwandeling naar de kliffen als het even droog is. Morgen hopelijk tijd voor meer. Vandaag gereden 54 kilometer. Bij het naar bed gaan blijkt het water bijna op. Omdat het even droog is toch maar 20 liter erbij gegooid. Daarna gaat het weer regenen en door de wind worden we lekker in slaap geschud. Vandaag graden 54 km.

1. Nicolette:
    18 juni 2018
    Wat leuk dat jullie op het gletsjermeer gevaren hebben en ook de zeehond gespot. Ik zelf vind dit meer en het strand vol gletsjerijs en het zicht vd “ijsbergjes” die de oceaan in drijven één vd mooiste en bijzonderste dingen die ik ooit gezien heb.
    Ook al was het regenachtig en 8 graden. Blijf tenslotte IJlsland